José Aerts vertelde nog over de activiteiten in het Ramses Shaffy huis en gaf aan dat alle informatie te vinden is op www. Kunstenaarshuizen.nl Toen was het woord aan Ester Wouthuysen, die een inleiding met diapresentatie hield over het pas verschenen boek ‘Jong in de Oorlog, Herinneringen aan de Plantage-Weesperbuurt Amsterdam 1940-1945’ dat zij samen met Willem Campschreur schreef. Esther, kunsthistorica, memoreerde dat de Plantage-Weesperbuurt in het Interbellum juist een hele gemengde buurt was. Er waren ook veel instellingen, die in de Tweede Wereldoorlog van grote betekenis waren voor de Joodse gemeenschap. zoals de Hollandse Schouwburg, de crèche en het Bevolkingsregister. Zij wilde graag bejaarde bewoners, die daaraan nog herinneringen hadden persoonlijk ontmoeten. En zo ontstond in 2008 haar ‘Project’ en ging zij op zoek. In totaal heeft zij 20 personen kunnen interviewen die tijdens de oorlog, destijds nog kind in de leeftijd van 6 tot 20 jaar, in de Plantage-Weesperbuurt woonden. De vraag was wel hoe betrouwbaar hun geheugen na zoveel jaren nog was. Om de verhalen te verifiëren was veel archiefonderzoek noodzakelijk.
Het Project groeide Ester boven het hoofd en kwam stil te liggen totdat Willem Campschreur, met zijn ervaring als auteur en uitgever, haar kwam ondersteunen. Willem nam het woord van Ester over en vertelde dat er, bij de vormgeving van het boek veel raakvlakken tussen de onderlinge verhalen van de geïnterviewden bleek te zijn. Bij ieder verhaal is een plattegrond opgenomen waarop de plaatsen die de geïnterviewden beschreven ook zichtbaar zijn. Toen bleek dat zij vaak dicht bij elkaar hadden gewoond of samen in de klas hadden gezeten. Belangrijke gemeenschappelijke herinneringen waren de razzia’s en het afsluiten van de buurt door de bruggen op te trekken of af te sluiten. De buurt was dan als een eiland waar niemand meer op of af kon.
Tot slot volgde nog een film met de beelden van de geïnterviewden. Ten overvloede liet Willem nog beelden zien van de Weesperstraat die er voorheen uitzag als een gezellige winkelstaat, zoals b.v. de Leidsestraat. Echter 70% van de bevolking was in de oorlog verdwenen waarna de straat in verval raakte. Doordat het Weesperpoortstation overbodig was geworden werd het afgebroken en ontstond er een grote open ruimte. Dat heeft geleid tot de vormgeving van de huidige Weesperstaat.
Al met al een hele interessante lezing die nog veel stof tot lange nagesprekken gaf.
door Sonja van der Kemp
Amsterdam is jarig, en dat viert H’ART Museum met een cadeau aan de stad:
de gloednieuwe tentoonstelling Happy Birthday Amsterdam.